"Ryskt anfall" ur "Form - se och komponera" av Gunnila Ahnlund


Ryskt anfall, Ragnar Andersson, Halmstad

Ishockeyspelare i rörelse. Se det inte som tre stycken utan som en man i olika ögonblick av förflyttning. Det går mycket fort. Han kommer glidande från höger, rättar upp sig och vänder för att i en nästan omöjlig ställning komma farande framåt. Hans kraftfulla ben, i framkanten, är nu nära. Rörelsen uppstår genom denna upprepning av en figur. Vi kan uppfatta ett rörelseschema. På samma sätt kan alla sorters former och figurer sättas i rörelse. Vi kan få fåglar att flyga och kvadrater att rulla.
Vi behöver inte alla naturalistiska detaljer för att kunna uppleva det karaktäristiska i en komposition. När ytor har tydliga riktningar och volym och mellanrum är former med lika stor betydelse för helhetsintrycket som de övriga formerna, spelar de mot och med varandra. De enkla formerna flyttar sig, ändrar riktning och bildar en helhet. Vi känner rörelse och rytm.

"Ju enklare medlen i konsten är, desto starkare framträder känslan" sade Matisse.

« Tillbaka