|
Hallandsposten, tisdagen 10 augusti 1982
"Måleri, måleri - och icke-måleri"
av Ulla Jerndin
Det finns målningar i Ragnar Anderssons utställning
som man helst glider förbi. Men de som etsar sig fast i
minnet är påfallande många.
Det här är en utställning, så alldelses
ovanligt nyanserad och rik på kontraster att man nästan
blir häpen. Ragnar Andersson från Eldsberga i Sydhalland
målar skönhet och tristess, humor och allvar, stillhet
och "action" med samma friska arbetsglädje.
Det här måleriet andas nervös och säker
målmedvetenhet i en märklig kombination. Ragnar Andersson
slår sig inte till ro; han letar oförtrutet vidare,
på jakt efter nya yrkeserfarenheter.
Möjligen skulle man kritiskt kunna påpeka, att hans
strävan mot vidareutveckling, demonstrerad så här
i en och samma utställning, kan verka rent förvirrande.
Förklaringen kan dock vara att målningarna härrör
från vitt skilda arbetsperioder. Huruvida teorin stämmer
eller ej framgår inte av presentationen.
Ett självporträtt av Ragnar Andersson? Vem porträttet
färeställer förtäljer inte
presentationen. |
Men omväxlande är det. Och roligt!
Ragnar Andersson framstår inför minga ögon
faktiskt som tre målande personer med en och samma pensel:
En, som törstar efter fasta former, stora klarlagda ytor
och en renodlande förenkling i färgerna. En sida
av eldsbergamålaren, som framträder i målningar
som t.ex modellstudien "I ateljén", "Hem
från fabriken", "I kalkbrottet" och ett
fint men onumrerat porträtt, sannolikt föreställande
Ragnar Andersson själv. För att inte tala om ett
verkligt guldkorn - "Höstarbete" (som hänger
i gatuplanet).
En annan Ragnar Andersson har befriat sig från fastheten
och bundheten. Hans måleri är närmast uppslupet.
"Skog" heter denna stora målning. Lägg
märkte till hur känslan av flykt beskrivs genom
den nästan fladdrande skogen i bakgrunden - inte
av de tre flygarna själva. |
Penseln får röra sig i snabba drag över duken,
målaren ger sig den frihet ögonblicket kräver.
Några speciellt minnesvärda bilder är katten,
"Kvarterets skräck", det rödsprakande
ishockeypoemet, "Ryskt anfall" och så den
underbara, övergivna parkbänken, nära nog förkroppsligad
i sin ensamhet.
Där finns också andra. Försjunk exempelvis
en stund i de stora hvasmålningarna "Blådis"
och "Tångkust", eller bilden av tre flygande
fåglar, i vilken flykten faktiskt beskrivs av skogen
i bakgrunden, antydd bara som ett "färgfladder".
Denne Ragnar Andersson arbetar också gärna med
enkla blyertsskisser, där pennan får löpa
fritt i ett impulsernas spel.
Men. Utställningen innehåller också en tredje
sida. En trevande, försiktig, förströdd och
konventionell sida. En Ragnar Andersson som - tillfälligtvis,
eller kanske i förstadiet till hans ovan beskrivna produktion
- inte haft tillräcklig kraft bakom tanken, inte ork
nog att bygga upp bilden på det laddade och kraftfulla
sätt han egentligen förmår.
Bilder som "Vårdag", "Höstfält"
m fl utgör knappast några höjdpunkter i hans
måleri, de når så att säga "inte
ändra fram" som det heter.
Det finns skäl att misstänka att uppfattningen delas
av konstnären själv.
« Tillbaka
|
|