"Konstnären som spelat sig över hela världen" ur "Hallandsposten" av okänd kritiker.


Båstad: Han har spelat sig över hela världen - musikern och målaren Ragnar Andersson. För den dansanta 50- och 60-talspubliken är han mest känd som kapellmästare för Randers orkester, och minnesgoda bjärebor erinrar sig troligen hans år som restaurangmusiker på Malens Havsbad.

- Men på mina utställningar spelar jag inte, säger Ragnar Andersson inför lördagens vernissage i Bjäre bokhandels expolokal. Musiken är en sida av min verksamhet, måleriet en annan.
Han vill heller inte direkt säga, att musiken inspirerat hans måleri, även om det på sitt sätt även i denna uttrycksform handlar om att träffa rätt toner. Det kan vara havsljuset vid hallandskusten eller det svaga skenet från ett igendammat gammalt lahusfönster.
Klippor är svårast att skildra på ett konstnärligt och samtidigt sanningsenligt sätt, säger Ragnar Andersson. Jag har bott vid ett strenbrott i många år. Först nu tycker jag att jag börjar begripa mig på berget såpass, att jag kan måla det.
Om sina år till sjöss har Ragnar Andersson mycket att berätta. Han spelar mest sax och klarinett, men trakterar också en rad andra instrument. Han har dragit glada låtar vid dans på däck, han har spelat på Kungsholm och på Gripsholm och på norska lyxkryssaren, där det kostade upp till tusenlappen per dag för de flottaste hytterna. Musikerna bodde betydligt sämre, och arbetsförhållandena var ganska speciella. Ragnar Andersson minns, hur pianot en gång under storm vid Shetlandsöarna kom i rullning och brakade in i väggen. Han har blivit akterseglad i Venedig, fått böta fem ryska rubler för att han inte använt övergångsställe, sett isbjörnar på flaken utanför Spetsbergen och varit sjösjuk i Biskaya åtskilliga gånger.
- Jag mådde faktiskt ofta väldigt dåligt ute till sköss, men det var ju ett sätt att se världen.
Mycket av dessa strapatsrika turer avspeglas dock inte i hands Båstadsutställning. Där finns mera av eftertänksamt arbete med färger och stämningar.

« Tillbaka