|
|
|
|
"Konstnären som spelat sig över hela världen"
ur "Hallandsposten" av okänd kritiker.
Båstad: Han har spelat sig över
hela världen - musikern och målaren Ragnar Andersson.
För den dansanta 50- och 60-talspubliken är han mest
känd som kapellmästare för Randers orkester,
och minnesgoda bjärebor erinrar sig troligen hans år
som restaurangmusiker på Malens Havsbad.
- Men på mina utställningar spelar jag inte, säger
Ragnar Andersson inför lördagens vernissage i Bjäre
bokhandels expolokal. Musiken är en sida av min verksamhet,
måleriet en annan.
Han vill heller inte direkt säga, att musiken inspirerat
hans måleri, även om det på sitt sätt
även i denna uttrycksform handlar om att träffa rätt
toner. Det kan vara havsljuset vid hallandskusten eller det
svaga skenet från ett igendammat gammalt lahusfönster.
Klippor är svårast att skildra på ett konstnärligt
och samtidigt sanningsenligt sätt, säger Ragnar Andersson.
Jag har bott vid ett strenbrott i många år. Först
nu tycker jag att jag börjar begripa mig på berget
såpass, att jag kan måla det.
Om sina år till sjöss har Ragnar Andersson mycket
att berätta. Han spelar mest sax och klarinett, men trakterar
också en rad andra instrument. Han har dragit glada låtar
vid dans på däck, han har spelat på Kungsholm
och på Gripsholm och på norska lyxkryssaren, där
det kostade upp till tusenlappen per dag för de flottaste
hytterna. Musikerna bodde betydligt sämre, och arbetsförhållandena
var ganska speciella. Ragnar Andersson minns, hur pianot en
gång under storm vid Shetlandsöarna kom i rullning
och brakade in i väggen. Han har blivit akterseglad i Venedig,
fått böta fem ryska rubler för att han inte
använt övergångsställe, sett isbjörnar
på flaken utanför Spetsbergen och varit sjösjuk
i Biskaya åtskilliga gånger.
- Jag mådde faktiskt ofta väldigt dåligt ute
till sköss, men det var ju ett sätt att se världen.
Mycket av dessa strapatsrika turer avspeglas dock inte i hands
Båstadsutställning. Där finns mera av eftertänksamt
arbete med färger och stämningar.
« Tillbaka
|
|
|
|
|