|
|
|
|
"Konsten att vara enkel utan att bli simpel" ur "Hallandsposten"
av Malin Henriksson
Ragnar Andersson från Eldsberga söder om Halmstad
är statarpojken som blev målare och musiker.
Hans utställning på Stadshuskuben i Falkenberg är
en sammanfattning av fem decenniers måleri.
Hästen är ett av Ragnar Anderssons favoritmotiv.
Den här bilden heter "Galopp" och är
tillkommen under åttiotalet. |
Ragnar Andersson fick ett skissblock av en arbetskamrat på
pappersindustrin i Mariestad och inledde sin konstnärsbana
först i 25-årsåldern. Hans femtiotalsmåleri
följer det danska och kan sägas följa i tradition
med konstnärer som Oluf Höst och Jens Söndergaard.
Det är föreställande konst i mustiga färger.
Han beskriver det själv som "sammanfattande realism".
- Utgångspunkten för en konstnär brukar ju ofta
vara att man målar som det ser ut, säger han.
På sextiotalet gav han sig ut i världen och tillbringade
en rad år på resande fot. Han mötte det internationella
bildspråket och började experimentera med abstrakt
konst inspirerad av storheter som Mondrian, Braque, Picasso,
Matisse och Cézanne.
- Det var en nyttig period, då jag lärde mig att
renodla problemen med ljus, perspektiv, rörelse och komposition.
På sjuttiotalet återvände han till Sverige
och målade det svenska landskapet.
- Jag är ju en naturmänniska och lever tätt inpo
naturen vid kusten.
På åttiotalet började han resa igen, företrädesvis
till Marocko och Spanien, där han skaffade sig ett hus.
Ragnar Andersson tycker att Spanien är det vackraste landet
i världen och är speciellt förtjust i Andalusien.
Han talar om det dräpande ljuset som löser upp färger
och konturer, vilket också satt sina spår på
hans måleri.
Med åren har han gått mot en allt mer utpräglad
föenkling.
- Det svåraste som finns är att vara enkel utan att
bli simpel, säger han.
« Tillbaka
|
|
|
|
|